تست فیوز ماشین

تست فیوز ماشین

فیوز خودرو و انواع آن

فیوز خودرو، یک قطعه‌ی الکتریکی است که در مدارهای برق خودرو بکار می‌رود و در صورت وقوع اتصال کوتاه یا افزایش حجم جریان برق، برای جلوگیری از آسیب به سیستم‌های الکتریکی خودرو کار می‌کند. این فیوزها به سه نوع اصلی:

  1. تیغه ای
  2. شیشه‌ای
  3. سرامیکی

 

- انواع فیوز متداول در خودروها

تشخیص فیوز سالم از فیوز سوخته بدون نیاز به تستر

در شکل زیر یک فیوز تیغه ای را می بینید برای تشخیص سالمت فیوز کافیست فیوز را از جای خود خارج کرده و به قسمت وسط فیوز (2) نگاه کنید. اگر این قسمت همانند عکس زیر بود فیوز سالم است. در صورتی که اتصال این قسمت قطع یا سیاه شده باشد فیوز باید با یک فیوز هم آمپر تعویض شود. آمپر فیوزهای تیغه ای بر روی فیوز درج شده است (1) و می توان همان فیوز را با مقدار آمپر مشابه جا به جا نمود.

 اجزا فیوز تیغه‌ای

انواع وسایل اندازه گیری برای تست فیوز

برای تست فیوز خودرو می توان از وسایل اندازه گیری مختلفی استفاده نمود. از جمله این وسایل می توان به تسترهای مخصوص (لامپ تست) یا مولتی متر استفاده نمود. در این مقاله ما به نحوه تست فیوز با استفاده از لامپ تست می پردازیم.

تست فیوز یا تست لامپ:

تست فیوز یا تست لامپ وسیله ای جهت تشخیص سلامت اتصالات یا فیوز ماشین.برای تشخیص درستی کارکرد فیوز می بایست سیم، تستر را به یک قسمت از بدنه خودرو که بدون رنگ است متصل کنیم.  سپپس نوک تستر را به یک سر فیوز متصل می کنیم. و دوباره همین کار را با سر دیگر فیوز انجام می دهیم. در صورتی که در هر دو مرحله چراغ لامپ تست روشن شد نشان دهنده درستی فیوز است. در غیر این صورت فیوز مشکل دارد و سوخته است. و می بایست آن را با مورد مشابه و سالم آن جایگزین کنید.

لازم به ذکر است که در بعضی از مدل های لامپ تست های LED در صورتی که فیوز نیز سالم باشد. LED داخلی تستر روشن نمی شود. این موضوع به دلیل ساختار داخلی تستر است زیرا LED موجود در مدار داخلی جریان را از یک جهت عبور می دهد. به همین دلیل فقط وقتی فیوز در مسیر مثبت قرار داشته باشد و فیوز سالم باشد LED روشن می شود. در صورتی که مسیر عبور از فیوز منفی باشد LED خواموش است.  در این موارد می توان از تستر های دو قطبی LED که تازه در بازار امده اند استفاده نمود. در این نوع تستر از یک مدار داخلی استفاده شده است. شما به طور مشابه می توانید سیم تستر را به بدنه متصل نموده و بدون خطا همه فیوز های موجود در جعبه فیوز را اندازه گیری کنید.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.