بررسی کاربردهای فنر در صنایع مختلف

بررسی کاربردهای فنر در صنایع مختلف

بررسی کاربردهای فنر در صنایع مختلف

امروزه مراکزی متعددی در سطح کشور وجود دارند که تولید کننده فنر هستند و از انواع فنرها در صنایع مختلف به وفور استفاده می کنند. نوع جنس، ابعاد و نوع طراحی آن ها می تواند بر روی موارد استفاده از فنر تاثیر بگذارند. فنرها می توانند با کشیده شدن و یا فشرده شدن انرژی را در خود ذخیره کرده و از این طریق باعث بهبود عملکرد دستگاه های مختلف شوند. بسیاری از تجهیزات در اثر استفاده مدوام  از آن ها در دراز مدت ممکن است دچار آسیب شوند، برای جلوگیری از این امر می توان از فنرها استفاده کرد. دامنه حرکت دستگاه ها و میزان ماندگاری آن ها به نوع فنری که انتخاب می کنید، بستگی دارد. شما عزیزان می توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی درباره کاربرد فنر در پزشکی و سایر صنایع مختلف دیگر کسب کنید، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بررسی کاربردهای فنر در صنایع مختلف

بررسی کاربردهای فنر در صنایع مختلف

کاربرد فنر در پزشکی

طراحی بسیاری از دستگاه های پزشکی به گونه ای است که برای بهبود عملکرد آن ها از انواع فنر استفاده می شود. امروزه در اجزای بسیاری از تجهیزات پیشرفته و پیچیده تجهیزات پزشکی می توانید انواع فنرها را در سایزهای مختلف مشاهده کنید. محصولات و دستگاه ها زیادی در صنعت پزشکی وجود دارند که از فنر استفاده می کنند از جمله:

  • کاتترها
  • سرنگ ها
  • ویلچرها
  • خطوط مکش
  • ابزارهای جراحی
  • ابزارهای ارتوپدی
  • تزریق های بی حسی
  • پمپ های پریستالتیک
  • دستگاه های آندوسکوپی
  • دستگاه های تشخیصی و مانیتورینگ

مقاومت در برابر حرارت، استحکام و خوردگی از جمله عواملی هستند که باید در زمان انتخاب متریال مناسب برای طراحی و تولید فنرهای مورد استفاده در صنعت پزشکی، رعایت شوند.  فنرهایی که از استحکام بسیار بالایی برخوردار باشند، می توان برای دستگاه های پزشکی از جمله دستگاه های جراح دستی استفاده کرد. از فنرهای فشاری در صنعت پزشکی برای دستگاه هایی که نیاز به ایجاد عمل فشردن باشد برای مثال یک منگنه ای که در حین جراحی است، استفاده می شوند. از فنر کششی زمانی که نیاز به بازگرداندن دو جزء در جهت های مخالف از جمله برانکاردها و چراغ های جراحی باشد، استفاده می شود. از فنرهای پیچشی نیز در دستگاه های پزشکی زمانی که نیاز به حرکت های چرخشی و عمل خمش باشد، استفاده می شود. دستگاه های اشعه ایکس دندان یک نمونه از دستگاه های پزشکی است که از این نوع فنر در ساخت آن استفاده شده است.

بررسی کاربردهای فنر در صنایع مختلف

کاربرد فنر در صنایع نظامی

علاوه بر کاربرد فنر در پزشکی از آن ها می توان برای بهبود عملکرد بسیاری از دستگاه ها و ماشین آلات نظامی نیز استفاده کرد. فنرهایی که در این صنایع استفاده می شوند از متریالی از جمله فولادهای کربن بالا، آلیاژهای مقاوم در آب و خوردگی، آلیاژهایی مقاوم در دماهای بالا استفاده می شوند. از فنرها می توان در صنایع نظامی نیز استفاده کرد از جمله:

  • خودروهای زرهی
  • توپخانه ها
  • سلاح های گرم
  • موشک ها
  • مهمات انفجاری
  • سلاح ها و سیستم های تسلیحاتی
  • سیستم مدیریت تاسیسات
  • سیستم های امنیتی

در خودروهای نظامی از فنر به عنوان یک عنصر مهم در سازه های آن ها استفاده می شود. از آن جا که تجهیزات نظام و وسایل نقلیه در طول سال ها به وفور استفاده می شوند، بسیار مهم است که وسایل نقیله بادوام و مستحکم باشند. برای این که بتوان از خودروهای نظامی در شرایط مختلف استفاده کرد باید تانک ها و وسایل حمل و نقل از بهترین فناوری فنرها در آن ها استفاده شود. برای اطمینان از عملکرد و میزان کیفیت فنرهایی که در صنعت نظامی استفاده می شوند، باید پس از تولید به شدت بررسی و بازرسی شوند. با استفاده از فنرهای باکیفیت می توان عملکرد و عمر مفید تجهیزات و سیستم های نظامی را افزایش داد.

کاربرد فنر در صنایع خانگی

ماشین لباسشویی، خشک کن، مایکروویو و یخچال برای کارهای روزمره شما ضروری هستند. برای بهبود عملکرد این نوع تجهیزات می توان از انواع فنرها استفاده کرد. رایج ترین فنرهایی که برای لوازم های خانگی استفاده می شوند، فنر فشاری است. هر زمان که در منزل درب دستگاه هایی از جمله یخچال و یا ماشین لباسشویی خود را باز می کنید، فنر در این مکانیزم کمک می کند. برای موتورهای دستگاه نیز از فنرهایی در اندازهای بسیار کوچک استفاده می شود.

بررسی کاربردهای فنر در صنایع مختلف

سایر کاربردهای فنر

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا از فنرها می توان در صنایع مختلف دیگر نیز استفاده کرد. از فنرها می توان در بیشتر تجهیزات اداری شامل وسایل الکترونیکی، چاپگرها، کامپیوتر، باتری های ماوس بی سیم و سایر موارد دیگر استفاده کرد. کمدهای بایگانی و اکثر درب ها در محیط های اداری برای حرکت خود به فنر نیاز دارند. از فنر در اسباب بازی کودکان نیز می توان استفاده کرد.

از فنرها همچنین می توان در سیم های موسیقی برای استفاده در انواع آلات موسیقی از جمله پیانو و یا گیتار استفاده کنید. فنرهای فشاری معمولا در سیم های موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند، این نوع فنر می توانند باعث ایجاد استقامت زیاد در هنگام نواختن شوند. فنرهای فشاری مورد استفاده در آلات های موسیقی با حفظ شکل و حالت های ارتجاعی خود قادر به تحمل خمیدگی های شدید و همچنین تحمل بارهای سنگین مکرر هستند.

سخن پایانی

با توجه به کاربردهای بسیار گسترده ای که درباره انواع فنرها در این مقاله ذکر شد، امروزه تصور زندگی بدون فنر امری بسیار دشوار است. با نگاه به اطراف خود می توانید به صورت گسترده انواع فنرها را در سایز و ابعاد مختلف مشاهده کنید. برای مثال حتی برای روشن و خاموش کردن لامپ ها به وسیله کلید، نیازمند به استفاد از فنر هستید. از انواع فنرها در صنایع مختلف نظامی، پزشکی، خانگی، کاناپه ها، تشک ها، دستگاه های الکترونیکی و سایر موارد دیگر از فنر استفاده می شود. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کاملی درباره دلایل استفاده از فنر و کاربرد فنر در پزشکی و صنایع مختلف دیگر، کسب کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.