انواع آچار کدامند

آچارها ابزارهای ضروری برای استفاده در جعبه ابزار شما هستند.انواع مختلفی از آچارها وجود دارند و بسیاری از آنها به ویژه برای انجام یک کار خاص طراحی شده اند.انواع آچار از آلیاژ کروم وانادیوم ساخته شده اند.آبکاری کروم در جلوگیری از زنگ زدگی آچار کمک می کند.حق اختراع آچار اول متعلق به سلیمان مریک است که آن را در سال 1835 به ثبت رساند.

آچارها در شکل ها و اندازه های مختلفی ساخته شده اند و برای گرفتن ، چفت و بست ، چرخاندن ، شل کردن و سفت کردن مواردی مانند لوله ، اتصالات لوله و پیچ استفاده می شوند.دو نوع آچار اصلی وجود دارد:
 آچارهای لوله ای که در لوله کشی استفاده می شوند و آچارهای استفاده عمومی که برای باز و بسته کردن پیچ و مهره هایی که دارای سطوح مسطح و موازی هستند، استفاده میشوند.

آچار ممکن است قابل تنظیم باشد تا برای لوله ها و پیچ ها با اندازه های مختلف مناسب باشد یا ممکن است دارای اندازه ثابت باشد.آچار قابل تنظیم دارای یک فک ثابت و یک فک قابل تنظیم است که به شما امکان می دهد تا در طیف گسترده ای از اندازه های پیچ ، لوله ، بست و … از آن استفاده کنید.

بنابراین قبل از کار با آچار باید ، در مورد انواع مختلف آچار مطلع شوید تا بدانید چه موقع از آنها استفاده کنید.وقتی در مورد آچارها و انواع آن بیشتر بدانید ، آنگاه خواهید فهمید که به کدام یک از آنها ، برای پروژه های خود نیاز دارید.به عنوان مثال باید بدانید که برای تعمیر گیربکس هلیکال باید از چه نوع آچاری استفاده کرد.

انواع پیچ در ساخت انواع ماشین آلات و تجهیزات و دستگاه‌ها مثل موتور خودرو ، گیربکس خورشیدی ، لوازم برقی منزل به کار برده میشود که برای باز و بسته کردن این پیچ ها ازانواع آچار استفاده میکنیم.

یک نکته: زمان استفاده از آچار ، آن را به سمت خود بکشید.اینکار کنترل بیشتری به شما می دهد و در صورت لغزش آچار ، احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد.

برای هر کار باید ، اندازه آچار مناسب را انتخاب کنید.برای جلوگیری از آسیب رساندن به بست یا خودتان ، همیشه اندازه فک آچار را متناسب با اندازه کار مربوطه انتخاب کنید.همچنین مطمئن شوید که فک آچار شما قبل از اعمال فشار در تماس کاملی با کار است.

آچار تخت

این نوع آچارهر دو انتهای آن باز است.دهانه ها به شکل U هستند.این دهانه ها هم اندازه نیستند.این آچارها ، سهولت بیشتری در چرخاندن پیچ و مهره های سخت دارند.

آچار باکس

آچار باکس دارای حلقه بسته در هر دو انتهای آن است.این حلقه معمولا به طراحی مناسب ، یک شکل شش ضلعی، و در برخی موارد ممکن است طوری طراحی شود که متناسب با شکل مربع است.

آچار ترکیبی

آچار ترکیبی ، همانطور که از نام آن پیداست ، ترکیبی از آچار باز(آچار تخت) و همچنین آچار باکس میباشد.این آچار دارای یک حلقه بسته در یک طرف است ، در حالی که در طرف دیگر باز است.

 

آچار قابل تنظیم

این آچار باز است و فقط از یک انتها قابل استفاده است.همانطور که در مطالب بالا ذکر کردیم ، در این نوع آچارها ، اندازه دهانه ثابت نیست و اندازه آن بسته به اندازه مهره و پیچ قابل تغییر است.برای همین آنها را می توان در پیچ و مهره با اندازه های مختلف استفاده کرد ، بر خلاف آچارهای دیده شده قبلی که در آن می توان از یک واحد برای یک یا حداکثر دو اندازه استفاده کرد.

از نمونه های دیگر آچار میتوان به مواردی چون ، آچار آلن ، آچار چرخشی ، آچار چرخ ، آچار پین ، آچار لوله گیر ، آچار ستاره ای و آچار تسمه ای اشاره نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.